Transformacja cyfrowa to hasło, które od kilku lat jest obecne, ale szczególnie często pojawia się obecnie. Wcześniej transformacja była kojarzona z nowymi trendami takimi jak Internet Wszechrzeczy (IoT), Przemysł 4.0 lub chmura.
Ale największa transformacja cyfrowa odbyła się w naszych głowach a sprawcą jest mały, niewidzialny dla wirus. COVID-19, bo o nim mowa, dokonał więcej w dziedzinie globalnej transformacji cyfrowej naszego życia niż wszystkie działania IT razem wzięte. Jedni znieśli to lepiej inni trochę gorzej, jednak nikt nie oponował bo nie było takiej opcji. Trzeba się było dostosować.
Usiadłem do tego artykułu po zakończeniu spotkania w którym wzięło udział ponad 30 firm. Normalnie takie spotkanie miałoby miejsce w sali konferencyjnej. Uczestnicy z całej polski zjechaliby się w jedno miejsce. Teraz też byliśmy w jednym miejscu tyko wirtualnie. Razem, omawiając sukcesy pierwszego kwartału i wyzwania związane z pandemią. Na twarzach widać było uśmiech towarzyszący spotkaniom w realu.
Ta transformacja odbyła się w naszych głowach. I pomyślałem sobie, że musimy iść za ciosem, transformować cyfrowo nasz biznes. Aby te działania zakończyły się pozytywnym wynikiem musimy być do tego przekonani, znowu musi się to w pierwszej kolejności dokonać w nas.
Ale jak to zrobić? Co nas może do tego przekonać?
Dla właściciela firmy przekonującym argumentem może być większy zysk, możliwość lepszego planowania, predykcja, ciągłość działania, automatyzacja dające możliwość rozwoju. Dla pracownika ważnym powodem stanie się możliwość pracy w nowoczesnej firmie, realizacja ciekawych zadań, obsługa zaawansowanych narzędzi zamiast mozolnej i często nużącej pracy.
Aby transformacja cyfrowa się powiodła muszą zaistnieć trze elementy razem:
Kolejność nie jest przypadkowa ponieważ tak jak wspomniałem wcześniej, najpierw ta transformacja musi dokonać się w głowach ludzi. W firmach to oni są kapitałem, to oni dobrze poprowadzeni przez lidera transformacji pomogą przygotować kolejne dwa elementy tej układanki.
Zmiana jednym przychodzi łatwiej innym trudniej. Najważniejsze jest aby zespół szybko zobaczył cel i zaczął się z nim utożsamiać. Temu mogą służyć warsztaty, których celem będzie modyfikacja lub opracowanie nowej strategii albo optymalizacja działania firmy. W efekcie zostaną określone priorytety i zadania. Każdy członek zespołu otrzyma swoje miejsce w transformacji. To moment, w którym zacznie się ewolucja a może nawet rewolucja w stronę cyfrowego świata.
Zmotywowany zespół i uzupełniony doświadczonymi konsultantami będzie mógł zrobić skuteczny przegląd procesów. Ich celem może być:
Kiedy już wiadomo kto i wiadomo jak to można zdefiniować czym będzie realizować założone cele. Wydaje się, że jesteśmy już blisko, jednak nie można stracić czujności. Przełożenie wymagań teoretycznych na praktyczną implementacje to bardzo trudy moment. Wybór narzędzi, technologii sposobu implementacji procesów jest kluczowym i krytycznym momentem transformacji!
Usługi IT Challenge
IT Challenge to zespół ludzi, którzy nie boją się takich wyzwań. Mogą przeprowadzić taką transformacje od początku do końca. Od szkoleń i konsultacji, przez optymalizację procesów, i na wdrożeniu narządzi kończąc. Będziemy też wspierać w kolejnych jej etapach bo transformacja cyfrowa to początek a nie koniec!
Wprowadź dane swojej firmy: