Dzisiaj konta uprzywilejowane pozostają słabym punktem zarówno dla zagrożeń wewnętrznych (błędów, nieodpowiedzialnych pracowników, kontaktorów, serwisantów) jak i jako cel ataków hakerskich, które są coraz częstsze oraz bardziej skomplikowane. Wraz ze wzrostem ilości systemów oraz przetwarzanych danych wzrasta ilość użytkowników uprzywilejowanych.
Dzisiaj konta uprzywilejowane pozostają słabym punktem zarówno dla zagrożeń wewnętrznych (błędów, nieodpowiedzialnych pracowników, kontaktorów, serwisantów) jak i jako cel ataków hakerskich, które są coraz częstsze oraz bardziej skomplikowane. Wraz ze wzrostem ilości systemów oraz przetwarzanych danych wzrasta ilość użytkowników uprzywilejowanych.
Ponieważ większość tych systemów zawiera dane wrażliwe i bardzo cenne dla organizacji, kluczowe jest lepsze bezpieczeństwo i audytowanie aktywności użytkowników posiadających wysokie uprawnienia. Konieczna jest zmiana podejścia z pełnego zaufania to monitorowania i kontroli czyli zastosowanie systemu klasy PAM zbudowanego w oparciu o cztery filary:
Wymienione funkcjonalności są kluczowe do rozpoczęcia efektywnego zabezpieczenia pracy uprzywilejowanych użytkowników zarówno z zespołów administrator wewnętrznych jak i zewnętrznych kontaktorów i serwisantów. Ich wdrożenie pozwoli również spełnić politykę bezpieczeństwa oraz inne regulacje prawne i branżowe.
Uwierzytelnienie zapewni możliwość zdefiniowania dostępu dla uprzywilejowanych użytkowników oraz systemów i protokołów, które będą dla nich dostępne. Dodanie tego rodzaju kontroli do pojedynczej konsoli zapewni możliwość centralnego zarządzania bezpieczeństwem. Rozwiązanie PAM powinno zostać również zintegrowane z istniejącymi usługami katalogowymi.
Korzyści dla bezpieczeństwa są oczywiste. Można usunąć potrzebę współdzielenia haseł do kont uprzywilejowanych. Hasła zostaną zdeponowane w bezpiecznej części systemu. Rozwiązanie klasy PAM powinno także umożliwiać proste wnioskowanie o jednorazowy, na określony czas lub stały, dostęp uprzywilejowany do konkretnego systemu i dać możliwość definiowania polityki haseł.
Skuteczne monitorowanie uprzywilejowanej aktywności użytkownika jest kolejnym ważnym elementem zwiększający bezpieczeństwo. Korzystając z systemu klasy PAM można zobaczyć aktywność administratorów i serwisantów w czasie rzeczywistym, szybko identyfikując, kto jest połączony i z którym zasobem oraz szczegółowo monitorując ich działania podczas tej sesji. A ponieważ można przypisać dostęp do konkretnej tożsamości, użytkownicy stają się odpowiedzialni za swoje zachowanie. Alerty w czasie rzeczywistym pozwalają na szybką reakcje.
Ważnym aspektem śledzenia aktywności jest możliwość rejestrowania sesji użytkownika. To pomaga przeanalizować i zrozumieć zaistniałe incydenty lub naruszenia. Nagrywanie sesji jest również przydatne jako dowód w przypadku postawań sądowych, analiz śledczych lub szkoleń nowych użytkowników. Nagrania pozwalają odtworzyć pełny obraz aktywności sesji użytkownika w dowolnym zasobie sieciowym.
Ostatnim, ale równie ważnym filarem systemu klasy PAM jest kontrolowania aktywności sesji uprzywilejowanych. Audyt pomoże osiągnąć zgodność z przepisami i regulacjami. Raporty te mogą również wzbogacić informacje systemu SIEM. Przyczyni się to do lepszej kontroli działań IT i zarządzania ryzykiem.
Efektywność system zarządzania dostępem uprzywilejowanym wpłynie znacząco na podniesienie poziomu bezpieczeństwa kont uprzywilejowanych. To z kolei wpłynie na ograniczenie możliwych wektorów ataku. Przedsiębiorstwa lub instytucje, które muszą spełnić wysokie wymagania compliance oraz regulacje prawne lub branżowe w zakresie cyberbezpieczeństwa dostaną postaci systemu PAM narzędzia do realizacji tych zadań.
Do napisania artykułu wykorzystano materiały partnera – firmy Wallix (www.wallix.com).
Nasza Firma zapewnia nie tylko najnowsze rozwiązania z dziedziny IT ale również nie pozostaje w miejscu każdego dnia poszerza swoją wiedzę którą bardzo chętnie dzielimy się z innymi. Zapraszamy do zapoznania się z ostatnimi nowinkami.
W Światowym Dniu Kopii Zapasowych przypominamy – ZAWSZE DBAJ O SWOJE DANE
W dobie niesamowitego rozwoju różnego rodzaju technologii w sposób wykładniczy rośnie ilość wytwarzanych, przesyłanych oraz pozyskiwanych informacji. Korzystamy z różnych usług elektronicznych lokalnie oraz w chmurze, prywatnie lub służbowo. Wytworzone dane przechowujemy na zasobach stacjonarnych, bankach danych lub w infrastrukturze chmurowej coraz bardziej popularnej i wygodnej. Nasze uzależnienie od prezentowanej w sieci informacji nie zawsze uświadamia nam konieczność planowania potrzeb, zarządzania, a przede wszystkim jej ochrony.
Głównym celem Zarządzania Incydentem jest jak najszybsze przywrócenie normalnego działania usługi, minimalizując niekorzystny wpływ na działanie innych usług, a wszystko to z zapewnieniem możliwie najwyższego poziomu jakości oraz dostępności (czyli SLA).
Skontaktuj się z nami i otwórz drzwi do innowacyjnych rozwiązań technologicznych dla Twojej firmy. Nasz zespół ekspertów jest gotów odpowiedzieć na Twoje pytania, dostosować ofertę do Twoich potrzeb i wesprzeć Cię w osiągnięciu sukcesu.
Wykorzystaj potencjał technologii już dziś, by zwiększyć efektywność, rozwijać biznes i zadbać o bezpieczeństwo swoich danych.